Nuffnang Top

Monday, March 26, 2012

Beli Vitamin RM1000 Sebulan, Biar Anak Pandai


22 Mac 2012, KUALA BESUT - Sepasang suami isteri dari Kampung Gong Manak di sini sanggup mengeluarkan belanja RM1,000 setiap bulan semata-mata untuk membeli pemakanan tambahan bagi memastikan anak-anak mereka bijak dan berjaya.

Pasangan guru terbabit, Wan Norhashimah Wan Ahmad, 44, dan Abdullah Ya, 51, memperuntukkan sejumlah wang itu untuk pelbagai jenis makanan tambahan seperti vitamin dan makanan lain kepada lima daripada enam anaknya yang masih bersekolah.

‘Pelaburan’ mereka terbukti menjadi apabila anak kedua mereka, Fatin Hamimi pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Agama Nurul Ittifaq memperoleh keputusan 11A+ dalam keputusan peperiksan Sijil Pelajaran Malasyia (SPM) yang diumumkan semalam.

Fatin Hamimi bukan sahaja muncul pelajar terbaik di sekolahnya tetapi turut terbaik di daerah dan antara yang terbaik di negeri ini.

Malah, dia juga pelajar keempat terbaik Penilaian Menengah Rendah (PMR) peringkat kebangsaan 2009.

Menurut Wan Norhashimah, dia sanggup tidak mencarum insurans per-lindungan sebaliknya berpakat dengan suami mengeluarkan perbelanjaan itu membeli pelbagai jenis vitamin dan pemakanan tambahan lain khusus untuk minda anaknya sejak 1995 lagi.

“Semua anak saya dibekalkan dengan makanan tersebut dan ia sangat membantu dalam memastikan dia mudah belajar,” kata guru di Sekolah Kebangsaan (SK) Kampung Bharu, di sini.

Sementara itu, menurut Fatin Hamimi, dia mengambil pelbagai pemakanan tambahan yang dibekalkan ibu bapanya mengikut jadual.

Namun, katanya, semua itu bukan 100 peratus penentu kejayaan sebaliknya ia diiringi usaha sendiri, kesungguhan guru dan amalan solat hajat selain solat Fardu.

“Saya juga tidak pernah mengikuti kelas tambahan sebaliknya hanya menghadiri kelas tambahan disediakan sekolah, berbincang dengan rakan dan memberi tumpuan dalam kelas,” katanya yang bercita-cita menjadi doktor.

Kakaknya, Noor Farahhannan, 20, juga bekas pelajar sekolah sama muncul pelajar terbaik SPM 2009 sekolah itu apabila memperoleh keputusan 8A+, 2A dan 1A- dan kini melanjutkan pelajaran dalam tahun dua bidang perubatan di Universiti Sains dan Teknologi Jordan (JUST).

Adik perempuannya yang belajar di sekolah sama memperoleh 9A dalam PMR sebelum ini manakala adik lelakinya memperoleh 5A dalam keputusan Ujian Percapaian Sekolah Rendah (UPSR).

Source

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...