Nuffnang Top

Tuesday, February 21, 2012

Sejarah Perkembangan Gerai Tom Yam Waktu Malam Di Malaysia





Dahulukala, orang Pantai Barat Semenanjung Malaysia (orang Kelantan panggil diorang ni 'orang luar') ni tak kenal pon tom yam. Namun kini, di mana2 tempat di Semenanjung Malaysia mahupun Sabah dan Sarawak sekali pun, malam2 musti makan tom yam dan masakan panas ala Thai. Tom yam ini jika diterjemahkan bermaksud sup pedas yang berasal daripada Thailand. Ada beberapa jenis Tom Yam.

Tom Yam di Bangkok adalah jenis tom yam dicampur santan dan diletak ketulan lengkuas, manakala tom yam orang Melayu Selatan Thai dan Kelantan tidak letak santan, tiada lengkuas.Sejarah trend makan tom yam pada waktu malam ini berlaku sejak peniaga masakan panas ala Thailand memulakan penghijrahan beramai-ramai ke Pantai Barat Semenanjung Malaysia, yang mana mereka ini terdiri daripada orang Kelantan (dan Melayu Selatan Thai) . Jarang sekali peniaga tom yam ni cakap Siam style utara. Mereka biasanya cakap loghat Kelantan-Golok-Patanni.

Trend ini bermula pada awal tahun 1970an. Sejak tragedi rusuhan kaum 1969 di Kuala Lumpur (orang Melayu Kelantan anggap Tragedi 1969 itu sebagai Perang Fisabilillah kerana dipercayai orang Cina kafir hampir merampas kuasa pada masa itu untuk menubuhkan negara Cina ala Singapore. Beberapa bas orang Kelantan telah di tahan di sempadan Kelantan dek Polis, kerana dipercayai orang Kelantan ni nak pi Perang Sabil di KL pada masa itu.

Antara yang ditahan ialah group anak murid Haji Mat Karan. Kalau mereka ni sampai ke KL pasti takda sorang pon Cina akan tinggal hidup). Pada masa itu, Tengku Razaleigh Hamzah amat menggalakkan orang Kelantan berhijrah ke Kuala Lumpur bagi mengimbangi jumlah orang Cina yang terlalu ramai menguasai bandar. Orang Melayu Kelantan ini terkenal dengan sikap gedebe mereka berjaya mengimbangi kekuatan gengster dan kongsi gelap Cina di Kuala Lumpur. Kawasan utama yang menjadi tumpuan gerai tom yam pada peringkat awal ialah di Pasar Chow Kit dan juga Selayang (Paderi Maideen kat board Isu Semasa selalu buat lawak bodoh kata ore Kelate berbondong-bondong turun bus ekspress di Selayang).Kini, sebut lah di mana aja, termasuk dalam Felda dalam hutan pun, pasti ada gerai tom yam pada waktu malam.

Ianya sudah menjadi gaya hidup orang Malaysia.Gerai tom yam ni yang kebanyakkan pakai atap zink atau skarang ni trend pakai canopy, berjaya mengaut jualan RM1000-5000 setiap malam. Sudah ramai tokey tom yam jadi jutawan. Ada yang mudah aja dapat untung bersih RM5000 sehari jika ada 4-5 buah gerai tom yam berasingan.

Source

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...